Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2009

Σημαντικό κομμάτι της παιδείας η περιβαλλοντική εκπαίδευση
Στόχος η ευαισθητοποίηση των παιδιών και η δημιουργία οικολογικής συνείδησης από μικρή ηλικία
Η περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει θεσμοθετηθεί από το υπουργείο Παιδείας εδώ και 19 χρόνια. Δεν είναι ένα μάθημα που έρχεται να προστεθεί στο ήδη φορτωμένο πρόγραμμα των μαθητών, αλλά πρόκειται για μια εκπαιδευτική διαδικασία που πραγματοποιείται τόσο μέσα στο ίδιο το περιβάλλον όσο και εντός των αιθουσών διδασκαλίας, μέσα από την οποία ενθαρρύνονται μαθητές και εκπαιδευτικοί να αναλάβουν μια σειρά δράσεων και δραστηριοτήτων στη φύση.
Οι δραστηριότητες αυτές μπορούν να λάβουν χώρα και μέσα στο σχολικό χώρο χωρίς όμως να έχουν τη μορφή μαθήματος. Τα παιδιά ενθαρρύνονται κυρίως να αναζητήσουν πληροφορίες από διάφορες πηγές για οικολογικά θέματα, όπως για παράδειγμα τα παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα και πολλά άλλα, να τις επεξεργαστούν δουλεύοντας σε ομάδες και έπειτα να παρουσιάσουν τη δουλειά τους τόσο μέσα στην τάξη όσο και στην τοπική κοινωνία, ανοίγοντας τις πόρτες του σχολείου για μια σχετική εκδήλωση.
Κύριος σκοπός είναι η ενημέρωση των μαθητών σε περιβαλλοντικά θέματα και στόχος είναι να αποκτήσουν από νωρίς τα παιδιά την απαραίτητη οικολογική συνείδηση, νιώθοντας ότι συμβάλλουν στην βελτίωση του άμεσου αστικού περιβάλλοντος και κατ’ επέκταση του παγκοσμίου. Οι εκπαιδευτικού προσπαθούν στην πραγματικότητα να καλλιεργήσουν τη συνείδηση του «οικο-πολίτη», δηλαδή του αυριανού πολίτη που θα μπορεί να διαχειρίζεται τα οικοσυστήματα κατά τον τρόπο που οι προηγούμενες γενιές απέτυχαν, να διασώσει τις προστατευόμενες και οικολογικά σημαντικές περιοχές και να καταφέρει να προστατεύσει τη βιοποικιλότητα σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Ο νέος «οικο-πολίτης» θα πρέπει επίσης να μάθει να συμπεριφέρεται με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο όσον αφορά στην κατανάλωση ενέργειας και τη διαχείριση μιας καταναλωτικής κοινωνίας.
Η νέες γενιές πρέπει πλέον να μάθουν να εξοικονομούν, να ανακυκλώνουν, να δρουν και να παίρνουν τα πράγματα στα χέρια τους. Θα μπορούσε κανείς να πει πως η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί το πρώτο και σημαντικότερο ίσως λιθαράκι στο χτίσιμο μιας νέας οικολογικής φιλοσοφίας στην οποία πρέπει να ενταχθούν οι επόμενες γενιές ώστε να αποφύγουν τα λάθη των προηγούμενων, που έχουν προκαλέσει στο περιβάλλον τόσο μεγάλα προβλήματα.
Πέρα από την εκπαιδευτική διαδικασία όμως χρειάζεται παράλληλα και η προσπάθεια όλης της κοινωνίας και η συμμετοχή της οικογένειας ώστε οι φιλόδοξοι αυτοί στόχοι για την επόμενη γενιά να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν.
Παράλληλα όμως, πέρα από την οικολογική ευαισθητοποίηση, οι μαθητές καλούνται να γνωρίσουν και να ανακαλύψουν την υπέροχη φύση της περιοχής μας.

Δ. Καραγιουμλέζη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου