Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009

Άλλα μας λένε οι διοικήσεις και άλλα οι εργαζόμενοι
Μήπως τελικά η απαγόρευση των δηλώσεων προς τα μέσα ενημέρωσης αποσκοπεί στην απόκρυψη της πραγματικής εικόνας του νοσοκομείου της Ξάνθης;
Άτομα που ούτε τις απαιτούμενες γνώσεις ούτε την απαραίτητη εμπειρία έχουν, απαντούν στο 166 με κίνδυνο να δώσουν ακόμα και λανθασμένες οδηγίες

Κατά κοινή ομολογία τα προβλήματα που υπάρχουν στα δημόσια νοσοκομεία και γενικότερα στη δημόσια υγεία της χώρας μας μόνο λίγα δεν είναι, αλλά είναι ελάχιστοι εκείνοι που γνωρίζουν την πραγματική τους διάσταση αφού κατά γενικό κανόνα, όποτε κι αν ένα μέσο ενημέρωσης απευθυνθεί στους διοικούντες ενός νοσοκομείου, η εικόνα που παρουσιάζεται δεν είναι η αληθινή. Η Τ σε μια προσπάθεια να πληροφορηθεί και με τη σειρά της να πληροφορήσει τους Ξανθιώτες για ό,τι πραγματικά επικρατεί στο γενικό νοσοκομείο της πόλης μας, αποφάσισε να μην απευθυνθεί στη διοίκηση του νοσοκομείο αλλά στους ίδιους τους εργαζόμενους και πρέπει να ομολογήσουμε πως αυτά που ακούσαμε να μας λένε δε μας τα έχει πει καμία από τις μέχρι τώρα διοικήσεις του νοσοκομείου.
Το πρώτο πράγμα που φυσικά ρωτήσαμε είναι η κατάσταση που επικρατεί αναφορικά με τη νέα γρίπη και ο αριθμός των συμπολιτών μας που επισκέπτονται το νοσοκομείο με τέτοια συμπτώματα. Μέχρι σήμερα ακούγαμε τους αρμόδιους να μας λένε ότι είναι ελάχιστα τα περιστατικά πολιτών με κρούσματα της νέας γρίπης αλλά οι εργαζόμενοι μας λένε πως στους διαδρόμους του νοσοκομείου κυκλοφορούν σε καθημερινή βάση άτομα με τέτοια κρούσματα ενώ οι περισσότεροι αντιμετωπίζονται σαν περιστατικά της κοινής γρίπης. Εκεί δε που παρουσιάζεται μεγαλύτερη επισκεψιμότητα είναι στα παιδιά καθώς η ανησυχία των γονέων είναι ιδιαίτερα μεγάλη και μόλις υποψιαστούν ότι το παιδί τους μπορεί να είναι θύμα της νέας αυτής γρίπης, τρέχουν στο νοσοκομείο.
Βέβαια οι εργαζόμενοι με τους οποίους μιλήσαμε και των οποίων το όνομα δεν αναφέρουμε για ευνόητους λόγους, αποδίδουν τη μεγάλη αυτή προσέλευση των πολιτών στον πανικό που έχει επικρατήσει αλλά εκείνο που σε τελική ανάλυση μένει είναι πως το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα ποσοστά πολιτών που με συμπτώματα γρίπης επισκέπτονται το νοσοκομείο.
Σε ερώτησή μας για τον εμβολιασμό του προσωπικού κατά του ιού της νέας γρίπης, μας τόνισαν ότι δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη η προσέλευση από τους ιατρούς και νοσηλευτές του νοσοκομείου ενώ υπάρχουν και ορισμένοι απλοί πολίτες οι οποίοι σπεύδουν να εμβολιαστούν αφού πρώτα φυσικά συμπληρώσουν μια αίτηση εμβολιασμού. Πάντως οι περισσότεροι ιατροί και νοσηλευτές δε θέλησαν να κάνουν το συγκεκριμένο εμβόλιο, γεγονός που από μόνο του λέει πολλά.
Ακόμα όμως κι εκείνοι που εμβολιάστηκαν, ισχυρίζονται ότι το έκαναν λόγο της επαφής τους σε καθημερινή βάση με άτομα που είτε βήχουν είτε έχουν πυρετό και στα οποία φυσικά αμέσως δίνεται η ειδική μάσκα, είτε αυτοί βρίσκονται στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου είτε στο τμήμα επειγόντων περιστατικών. Ωστόσο το γεγονός ότι όλοι οι χώροι του νοσοκομείου είναι ενιαίοι, έχει σαν αποτέλεσμα να βρίσκονται στους ίδιους χώρους, για παράδειγμα στο χώρο με τις ακτινογραφίες ή στο χώρο του μικροβιολογικού, άτομα όλων των κατηγοριών μεταξύ των οποίων φυσικά και άτομα ύποπτα για τη νέα γρίπη, με λίγα λόγια δηλαδή δεν υπάρχει κάποιος ξεχωριστός χώρος όπου να οδηγούνται τα άτομα αυτά και να αποφευχθεί έτσι ο κίνδυνος της μετάδοσης του ιού και σε άλλους ασθενείς του νοσοκομείου.
Ένα θέμα που έχει απασχολήσει πολλές φορές τα τοπικά μέσα ενημέρωσης είναι αυτό με τις ελλείψεις σε προσωπικό, κάτι που το επιβεβαιώνουν για ακόμα μια φορά οι εργαζόμενοι και μάλιστα τονίζουν τη συγκεκριμένη περίοδο στο νοσοκομείο της Ξάνθης υπάρχει μόνο το 70% του προσωπικού που θα έπρεπε να υπάρχει. Σε περιπτώσεις μάλιστα όπου μια ιατρός ή μια νοσηλεύτρια φεύγει με άδεια λόγο εγκυμοσύνης, δεν αντικαθιστάται από κάποιον άλλον με αποτέλεσμα οι ανάγκες του νοσοκομείου να καλύπτονται από έκτακτο προσωπικό και από εργαζόμενους με προγράμματα stage.
Οι ελλείψεις όμως αυτές έχουν σαν άμεσο αποτέλεσμα τις διπλοβάρδιες και τα μειωμένα ρεπό των εργαζομένων, κάτι που αναπόφευκτα φέρνει κούραση και η κούραση με τη σειρά της μπορεί να προκαλέσει πολύ εύκολα το ανθρώπινο λάθος κι όταν μιλάμε για τον τομέα της υγείας, ένα ανθρώπινο λάθος μπορεί να κοστίσει ακόμα και το χαμό ανθρώπινων ζωών. Για παράδειγμα, στα παθολογικά τμήματα τα πρωινά υπάρχουν τρεις και μαζί με την προϊσταμένη τέσσερις νοσηλεύτριες, την απογευματινή βάρδια την καλύπτουν στην καλύτερη περίπτωση μόνο δύο νοσηλεύτριες και τη νυχτερινή βάρδια επίσης δύο μόνο νοσηλεύτριες ενώ υπάρχουν μέρες ολόκληρη την καρδιολογική κλινική την εξυπηρετεί μόλις μία νοσηλεύτρια. Η χειρουργική κλινική, όπου συνήθως υπάρχουν 40 και 45 νοσηλευόμενοι, εξυπηρετείται κι αυτή από μόνο δύο νοσηλεύτριες και στην περίπτωση που υπάρξει κάποιο σοβαρό περιστατικό, οι δύο αυτές νοσηλεύτριες ασχολούνται αναγκαστικά μαζί του και όλοι οι υπόλοιποι ασθενείς είναι στο έλεος του θεού. Τέλος, μεγάλη έλλειψη προσωπικού η οποία πρέπει να καλυφθεί άμεσα, υπάρχει τόσο στα χειρουργεία του νοσοκομείου όσο και στο τμήμα επειγόντων περιστατικών όπου οι περισσότεροι είναι αγροτικοί ιατροί χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία.
Όσο για την εντατική του νοσοκομείου της Ξάνθης, αυτή λειτουργεί μετά από μεγάλο διάστημα που παρέμεινε κλειστή, αλλά το προσωπικό της προέρχεται από τα άλλα τμήματα και μπορεί να έχει κάνει την απαραίτητη εκπαίδευση προκειμένου να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις μιας τέτοιας θέσεις, έχουν όμως αποδυναμωθεί τα υπόλοιπα τμήματα από τα οποία μεταφέρθηκαν ιατροί και νοσηλευτές στην εντατική κλινική. Βέβαια εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι υπάρχουν έγγραφα με τα οποία αποδεικνύεται ότι οι εκάστοτε διοικήσεις του γενικού νοσοκομείου Ξάνθης έχουν ζητήσει επιπλέον προσωπικό από το Υπουργείο Υγείας, χωρίς όμως αυτό να γίνει, άρα οι μεγαλύτερες ευθύνες γι’ αυτές τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό βαραίνουν κυρίως τους μέχρι τώρα Υπουργούς Υγείας.
Δυστυχώς και οι πληροφορίες μας ότι στα εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου επικρατεί καθημερινά ένα μπάχαλο επιβεβαιώνονται αφού δεν τηρείται καμιά σειρά προτεραιότητας, όποιος θέλει μπαίνει χωρίς κανέναν έλεγχο στα ιατρεία ενώ σύμφωνα με τους εργαζόμενους με τους οποίους μιλήσαμε, δε λείπουν και οι περιπτώσεις όπου ιατροί ή νοσηλευτές δίνουν προτεραιότητα σε γνωστούς και φίλους τους. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που δε συμβαίνει αυτό, υπάρχει μόνο μια νοσηλεύτρια η οποία προσπαθεί να βάλει μια τάξη και να βάζει μέσα τους πολίτες με μια σωστή σειρά ενώ τις περισσότερες φορές οι ίδιοι οι ασθενείς προσπαθούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους για το ποιος έχει προτεραιότητα με αποτέλεσμα να μη λείπουν οι παρεξηγήσεις και κατά συνέπεια και οι φασαρίες.
Τους τελευταίους μήνες έχουν παρατηρηθεί πολλά προβλήματα στα χειρουργεία όπου η αναμονή μπορεί να πάρει και μήνες ενώ και μια εξέταση στο αναισθησιολογικό μοιάζει ακατόρθωτη, κάτι που οφείλεται στη μεγάλη έλλειψη προσωπικού. Εκείνο όμως που μας εξέπληξε είναι η έλλειψη ακόμα και σε βασικά υλικά όπως είναι οι καθετήρες, οι γάζες, τα λευκοπλάστ, οι σύριγγες και ορισμένα φάρμακα. Ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου αντιμετωπίζουν για την ώρα την έλλειψη αυτής σε βασικά υλικά είναι η συνεννόηση με τα άλλα νοσοκομεία και η αλληλοκάλυψή τους σε περιπτώσεις ελλείψεων.
Το ευχάριστο πάντως είναι ότι οι εργαζόμενοι με τους οποίους εμείς μιλήσαμε, μας διαβεβαίωσαν ότι δεν έχει υποπέσει στην αντίληψη τους περίπτωση ιατρών που να παίρνουν φακελάκια από τους ασθενείς αλλά δεν αποκλείουν αυτό να γινόταν με κάποιους ιατρούς που αυτή τη στιγμή δεν ανήκουν στο έμψυχο δυναμικό του νοσοκομείου Ξάνθης.
Εκεί βέβαια που σύμφωνα με τους ίδιους τους εργαζόμενους, υπάρχει άμεση ανάγκη για την κάλυψη του κενού είναι τα ασθενοφόρα καθώς τα μόλις 9 στον αριθμό που διαθέτει το νοσοκομείο σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν τις υπάρχουσες ανάγκες. Μάλιστα η έλλειψη ειδικοτήτων, όπως αυτές της νευροχειρουργικής και της παιδοχειρουργικής, έχουν σαν αποτέλεσμα τα σοβαρά περιστατικά που χρειάζονται κάποια από τις προαναφερόμενες ειδικότητες να μεταφέρονται με κάποιο από τα ασθενοφόρα σε νοσοκομείο κάποιου γειτονικού νομού και έτσι η πόλη της Ξάνθης για το διάστημα εκείνο μένει με ένα ασθενοφόρο λιγότερο.
Σε προηγούμενο ρεπορτάζ μας είχαμε αναφερθεί στο πάγωμα του ΕΚΑΒ στην Ξάνθη κάτι που με απλά λόγια σημαίνει πως όταν κάποιος πολίτης καλέσει το 166 θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα πάει μόνο ο οδηγός και ένας τραυματιοφορέας ο οποίος έχει εκπαιδευτεί για ελάχιστες ώρες και δε θα πάει ιατρός να παραλάβει τον ασθενή. Ωστόσο οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου ως προς το θέμα του ΕΚΑΒ είναι αρκετά απαισιόδοξοι τονίζοντας ότι κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια και ότι δεν πιστεύουν πως το ΕΚΑΒ θα γίνει κάποια στιγμή πραγματικότητα.
Κάτι που δεν περιμέναμε να ακούσουμε από τους εργαζόμενους αλλά τελικά το ακούσαμε είναι η έκκλησή τους να βρεθεί επιτέλους λύση στο θέμα της διοίκησης του νοσοκομείου αφού ο κύριος Χατζηαποστόλου εκτελεί χρέη προσωρινού διοικητή και οι εργαζόμενοι απαιτούν να οριστεί ο αντικαταστάτης του κυρίου Πέτρου. Μάλιστα μας ζήτησαν και εμείς ως μέσο ενημέρωσης να απευθυνθούμε σε βουλευτές ή όπου αλλού μπορούμε ώστε να διοριστεί ο νέος διοικητής του νοσοκομείου.
Ένα επίσης τραγελαφικό στοιχείο το οποίο μας ανέφεραν είναι ότι πολλές από τις νοσηλεύτριες αναγκάζονται να δουλεύουν δύο βάρδιες το 24ωρο προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες ενώ πολλοί από τους εργαζόμενους έχουν να παίρνουν ακόμα τα περυσινά ρεπό τους.
Τα προβλήματα όμως του κατά τα άλλα υπερσύγχρονου νοσοκομείου μας δεν τελειώνουν εδώ, στον τομέα της καθαριότητας τα πράγματα είναι πολύ πιο άσχημα από τις εποχές εκείνες που το νοσοκομείο είχε μόνιμες καθαρίστριες ενώ τώρα την καθαριότητα την έχει αναλάβει ένα συνεργείο καθαρισμού το οποίο στέλνει ορισμένες κοπέλες με περιορισμένο ωράριο και χρήματα, γεγονός που έχει άμεσο αντίκτυπο στην καθαριότητα των χώρων.
Από την άλλη οι ιδιωτικοί φύλακες του νοσοκομείου δε φαίνεται να έχουν φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα αφού και κλοπές έχουν γίνει στον προαύλιο χώρο του νοσοκομείου και σε περιπτώσεις που δε χρειάζονται, παρεμβαίνουν οι ιδιωτικοί αυτοί φύλακες, κατόπιν εντολής του εκάστοτε διοικητή φυσικά. Ακόμα και για τους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων τους, οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου εκφράζουν παράπονα, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει ο κατάλληλος σχεδιασμός ώστε να υπάρξουν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις στάθμευσης ενώ παράλληλα θεωρούν ότι οι δυνατότητες των χώρων του νοσοκομείου είναι τέτοιες που με ιδιαίτερη ευκολία μπορούν να προκύψουν επιπλέον θέσεις.
Ένα θέμα που τους τελευταίους μήνες απασχόλησε ιδιαίτερα τόσο την κυβέρνηση όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι αυτό με τους εργαζόμενους των προγραμμάτων stage και από αυτούς έχει αρκετούς το νοσοκομείο της Ξάνθης και, όπως μας επιβεβαιώνουν οι μόνιμοι εργαζόμενοι του νοσοκομείου, οι άνθρωποι αυτοί καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και η τυχόν απομάκρυνσή τους θα προκαλέσει πολλά προβλήματα στη λειτουργία του νοσοκομείου. Ένα πάγιο αίτημα των υπαρχόντων εργαζόμενων είναι η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού και όχι με συμβάσεις και προγράμματα stage αφού μιλάμε για έναν χώρο όπου η ανάγκη για εργασία είναι μόνιμη και όχι περιστασιακή.
Ένα επίσης πολύ σοβαρό ζήτημα είναι και το 1535 το οποίο καλεί κάποιος προκειμένου να κλείσει ένα ιατρικό ραντεβού σε κάποιο νοσοκομείο. Εκεί επικρατεί ένας πανικός αφού ελάχιστοι είναι εκείνοι που κατανοούν τις ηχογραφημένες οδηγίες του συστήματος και κλείνουν με επιτυχία τα ραντεβού τους. Σε περιπτώσεις όμως ηλικιωμένων ανθρώπων ή ανθρώπων που δε γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα, είναι αδύνατο να εξυπηρετηθούν με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται επί ώρες χωρίς τελικά να πετυχαίνουν το σκοπό τους.
Το πιο αστείο της υπόθεσης είναι ότι το σύστημα αυτό έγινε αποδεχτό από ορισμένα μόνο νοσοκομεία, μεταξύ των οποίων είναι και αυτό της Ξάνθης όπου ζουν τόσων διαφορετικών κατηγοριών άνθρωποι που τελικά αναγκάζονται να παρακαλάνε τους εργαζόμενους του νοσοκομείου να τους κλείσουν κάποιο ραντεβού αφού οι ίδιοι δεν τα καταφέρνουν. Ζήτημα όμως έχει προκύψει και με το κόστος της κλήσης στο 1535 αφού οι οδηγίες τους κάνουν λόγο για αστική χρέωση ενώ πολλοί πολίτες καταγγέλλουν ότι μέχρι να κλείσουν ένα ραντεβού τελειώνουν μια ολόκληρη τηλεκάρτα.
Ένα ακόμα μόνιμο φαινόμενο το τελευταίο διάστημα είναι η αδικαιολόγητη άρνηση ιατρών ή προϊσταμένων διαφόρων τμημάτων του νοσοκομείου να ενημερώσουν για διάφορα θέματα τους πολίτες μέσω των μέσων ενημέρωσης, γεγονός που σύμφωνα με τους εργαζόμενους που μιλήσαμε, κακώς γίνεται ενώ οι ίδιοι το αποδίδουν σε εντολές της διοίκησης. Οφείλουμε πάντως να ξεκαθαρίσουμε ότι για την ώρα ποτέ εργαζόμενος του νοσοκομείου δεν αρνήθηκε να μας δώσει την οποιαδήποτε πληροφορία αλλά με τη διαφορά ότι προφανώς από φόβο, αρνούνται να τα πουν μπροστά στην κάμερα ενός τηλεοπτικού σταθμού και απλά μας δίνουν τις πληροφορίες τους εκτός κάμερας ή οποιουδήποτε αλλού δημοσιογραφικού μέσου ηχογράφησης.
Σε πολλούς από εμάς έχει τύχει περίπτωση όπου τηλεφωνούμε στο τηλεφωνικό κέντρο του νοσοκομείου και να μη μας απαντάει κανένας κι αυτό σύμφωνα με τους ανθρώπους του νοσοκομείου οφείλεται στην έλλειψη επί 24ωρου βάσεως ατόμου στο τηλεφωνικό κέντρο ενώ δεν είναι και λίγες οι φορές που χρέη τηλεφωνήτριας εκτελούν οι νοσηλεύτριες του τμήματος επειγόντων περιστατικών οι οποίες όμως είναι επιφορτισμένες και με άλλα καθήκοντα και εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να είναι όλη την ώρα πάνω από το τηλέφωνο.
Επίσης πολλά είναι τα παράπονα τόσο των εργαζομένων όσο και των πολιτών για τις τιμές του κυλικείου που υπάρχει στο νοσοκομείο και μάλιστα πολλοί εργαζόμενοι μας είπαν ότι προτιμούν να μην πιούν έναν καφέ παρά να τον χρυσοπληρώσουν. Ωστόσο στις περίπτωση των ασθενών του νοσοκομείου το κυλικείο αυτό είναι μονόδρομος αφού δεν έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν στην πόλη και να αγοράσουν αυτά που χρειάζονται.
Για το τέλος αφήσαμε το πιο επικίνδυνο κατά τη γνώμη μας που δεν είναι άλλο από το 166 όπου δυστυχώς αναγκάζονται να απαντούν άτομα που ούτε την κατάλληλη εκπαίδευση έχουν ούτε και την απαιτούμενη εμπειρία με αποτέλεσμα πολλές φορές να δίνουν, άθελά τους φυσικά, λανθασμένες οδηγίες και να μπαίνει σε κίνδυνο ακόμα και η ζωή εκείνων που κάλεσαν σε βοήθεια. Πρέπει βέβαια εδώ να τονίσουμε ότι την ευθύνη για την τοποθέτηση μη εκπαιδευμένων ατόμων στο τμήμα αυτό, δεν την έχει το ίδιο το νοσοκομείο αλλά κυρίως το αρμόδιο υπουργείο το οποίο δεν επανδρώνει τόσο το νοσοκομείο της Ξάνθης όσο και τα περισσότερα νοσοκομεία της χώρας μας με το απαραίτητο προσωπικό.
Το μόνο σίγουρο πάντως είναι πως όλα αυτά τα προβλήματα ήταν μέχρι τώρα άγνωστα στους περισσότερους αφού όλες οι μέχρι τώρα διοικήσεις του νοσοκομείου μας, φρόντιζαν να βγαίνει προς τα έξω μια εντελώς διαφορετική εικόνα, μια εικόνα που σχεδόν άγγιζε το τέλειο, ίσως άλλωστε αυτός να είναι και ο λόγος της απαγόρευσης στους εργαζόμενους των δηλώσεων προς τα μέσα ενημέρωσης.

Σ. Καραχότζα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου